Szczepienia ochronne to najbezpieczniejsza i najskuteczniejsza metoda chroniąca dziecko przed wieloma groźnymi chorobami zakaźnymi. Są to zabiegi medyczne, które sztucznie ,czynnie uodparniają organizm dziecka na 0kreślone choroby. Nowoczesne szczepionki są dobrze tolerowane, niepożądane efekty uboczne występują bardzo rzadko.
Regularne stosowanie szczepień ochronnych na masową skalę wpływa na zahamowanie krążenia zarazków w przyrodzie, co ogranicza lub uniemożliwia szerzenie się zakażeń. Są to więc ważne czynniki przeciwepidemiczne.
Dzięki obowiązkowym szczepieniom udało się zmniejszyć zapadalność na groźne i powszechne niegdyś choroby(np. Krztusiec czy błonicę).Badania prowadzone nad szczepionkami i wprowadzanie do powszechnego stosowania nowych rodzajów szczepionek zmniejszają rozprzestrzenianie się chorób zakaźnych.
SZCZEPIENIA OBOWIĄZKOWE
Szczepienia przeciwko:
-gruźlicy
-błonicy
-tężcowi
-krztuścowi
-poliomyelitis
-wirusowe zapalenie wątroby typu B
-Haemophilus influenze typu b
-odrze
-śwince
-różyczce
PAMIĘTAJ:
- Niezaszczepione dziecko jest zdecydowanie bardziej narażone na choroby zakaźne i związane z nimi powikłania niż dziecko, które jest profilaktycznie zaszczepione.
- Przed każdym szczepieniem lekarz musi zbadać dziecko,aby stwierdzić czy jest zdrowe. Może zlecić wykonanie dodatkowych badań potwierdzających stan zdrowia dziecka ,lub skierować je na konsultację do specjalisty.
- Lekarz może zdecydować o zmianie terminu szczepienia lub o niezaszczepieniu dziecka.
- Lekarz decyduje o odstępach między szczepieniami.
- Szczepienia przeważnie nie wywołują większych odczynów.Jednak czasami,drugiego lub trzeciego dnia po szczepieniu u dziecka mogą wystąpić: podwyższona temperatura,obrzęk w okolicy podania szczepionki,niechęć do jedzenia lub wolniejszy stolec. dy objawy po szczepieniu będą niepokojące,należy natychmiast zgłosić się z dzieckiem do lekarza.
BILANS ZDROWIA DZIECKA -kiedy i na co należy zwrócić uwagę
Bilans zdrowia dziecka to kompleksowe badanie lekarskie, które jest obowiązkowe dla każdego dziecka i wykonywane w celu oceny prawidłowego rozwoju. Pierwszy bilans jest równoważny z wizytą patronażową,kolejne oceny dokonywane są w terminach zgodnych
z wizytami szczepiennymi. Następne bilanse wykonuje się w
2,4,6,10,14 i 18 roku życia.
Podczas bilansów dokonywana jest ocena rozwoju dziecka:
NOWORODEK-wizyta patronażowa -badanie ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju fizycznego, pomiaru i monitorowania obwodu głowy, oceny żółtaczki, podstawowej oceny stanu neurologicznego oraz badania przedmiotowego w kierunku wykrywania wrodzonej dysplazji
stawów biodrowych.
- 2 ROK ŻYCIA
-pomiary: masy i długości ciała w celu wykrywania zaburzeń rozwoju fizycznego w oparciu o siatki centylowe
- badanie słuchu oraz ocenę obecności czynników ryzyka uszkodzenia słuchu.
- test Hirschberga w kierunku wykrywania zeza
- pomiar ciśnienia tętniczego krwi
- ocena tempa rozwoju fizycznego i psychomotorycznego
- ocenę wykonania szczepień ochronnych zgodnie z kalendarzem szczepień
- przeprowadzenie testu rozwoju reakcji słuchowych oraz ocena rozwoju mowy
- 4 -ROK ŻYCIA-pomiary masy i długości ciała- w celu wykrywania zaburzeń rozwoju fizycznego w oparciu o siatki centylowe
- badanie zaburzeń ostrości wzroku i uszkodzeń słuchu-przy podejrzeniu zaburzeń lekarz kwalifikuje do specjalisty (okulista , laryngolog ).Jednym z czynników ryzyka uszkodzenia słuchu są np. nawracające zapalenia ucha środkowego oraz przerost III migdałka.
- lekarz ocenia postawę ciała,zwłaszcza pod kontem bocznego skrzywienia kręgosłupa,a także ustawienia kończyn dolnych i kształt stóp
- sprawdzany jest stan uzębienia mlecznego
- pomiar ciśnienia tętniczego krwi
- ocena rozwoju psychomotorycznego i społecznego
- ocena wykonania szczepień ochronnych
- 6 -ROK ŻYCIA-
- rozwój fizyczny -pomiar wysokości i masy ciała
- wykrywanie zaburzeń i innych wad wzroku oraz uszkodzeń słuchu
- narząd ruchu -wady postawy ,zniekształcenie kończyn
- wady wymowy
- lateralizację -sprawdza się którą ręką dziecko chętniej posługuje się podczas wykonywania codziennych czynności
- ciśnienie krwi
- zewnętrzne narządy płciowe, ze szczególnym uwzględnieniem wykrywania u chłopców wad takich jak:
stulejka (zwężenie napletka)
spodziectwo (nieprawidłowe ujście cewki moczowej
wnętrostwo (brak jąder w mosznie)
- rozwój psychoruchowy u dziecka
- ocenę wykonania szczepień ochronnych
-podsumowanie badania z określeniem dojrzałości szkolnej, kwalifikacją do grupy na zajęcia wychowania fizycznego oraz ewentualnego problemu zdrowotnego
- poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia
- 10-ROK ŻYCIA-III klasa szkoły podstawowej
- bada z określeniem poziomu i tempa rozwoju fizycznego,rozwoju psychospołecznego(ocena orientacyjna),przystosowania szkolnego, kwalifikacji do grupy na zajęcia wychowania fizycznego
- 14-ROK ŻYCIA-kl.VII szkoły podstawowej
- badanie z określeniem poziomu i tempa wzrastania oraz dojrzewania płciowego, rozwoju psychospołecznego, przystosowania szkolnego, kwalifikacji do grupy w-f oraz ew. problemu zdrowotnego
- 16-ROK ŻYCIA -I kl. szkoły ponadpodstawowej
-badania z określeniem poziomu i tempa rozwoju fizycznego i dojrzewania płciowego, rozwoju psychospołecznego, oraz ewentualnego problemu zdrowotnego18
-18 -ROK ŻYCIA-ostatnia klasa szkoły ponadpodstawowej
-badanie z określeniem ewentualnego problemu zdrowotnego oraz sugestii i rad dotyczących dalszego kształcenia, przyszłego rodzicielstwa, prozdrowotnego stylu życia,w tym aktywności fizycznej.
Rodzice powinni pamiętać o wykonywaniu okresowych bilansów u dzieci, ponieważ służą one wczesnemu wykryciu różnorakich zaburzeń rozwojowych. Bilans przeprowadza lekarz pediatra lub lekarz rodzinny po przeprowadzeniu wstępnego badania przez pielęgniarkę
Badania u dzieci do 16 roku życia są wykonywane w obecności opiekunów prawnych lub faktycznych